tisdag 21 juni 2011

Lärare måste bli mycket tuffare

Jag skickade iväg följande twitter " lycka till du behövs verkligen!" inför Trelleborgsmanifestationen och blev ett kort tag missförstådd. Twittret var lite mycket "fredagsmys" men varför trodde han att det var en ironi? Jag har svaret:


Vi lärare är så vana vid att få sockersöta påståenden om vikten av lärarskicklighet och elevfokus för att sen i en bisats bli kränkta med elakheter om att vi inte uppnår tillräckliga resultat och lyckas möta alla elever.


Gamla lärare pratar om misslyckade strejker från innan jag var född och de gnäller över rättsövergrepp från diktatoriska rektorer. Jag säger kör hårt för vi lärare måste bli mycket tuffare. Jag hörde en kringresande skolpratare säga att kompetens = compete (en i raden av de som tar bra betalt för att samla ihop många lärare för kompetensutveckling). Det är inte min syn på kompetens men vi måste börja stå upp för oss själva och låta andra lärare visa hur bra de är och slåss för sig och sina arbetsvillkor. Det gäller att tävla mot andra grupper.


Lärare måste bli tuffare tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar