torsdag 7 juli 2011

Björklunds farliga vägar blir otäckare med Eva-lis

Björklund ger eleverna tidigare betyg och har infört nationella prov på lågstadiet. Argumentet har varit att rätta till problem tidigare. Det är väl i och för sig bra och kommunerna och rektorerna behöver mer blåslampa för att göra något åt det som är fel. När Eva-lis Sirén säger att det är i de unga åren vi ska sätta in insatserna så blir jag däremot förbannad. Vet hon inte att barn mognar olika? Vet hon inte att barn behöver leka fritt? Vet hon inte unga barn ska prova många saker? När barnen blir äldre, det är då vi måste möta dem med kraftfulla utmaningar och det är då de måste över olika kunskapströsklar som samhället behöver att de klarar.

1 kommentar:

  1. Vi ska inte ha en skola där små barn ska över svåra trösklar. De ska leka sig fram bland alla spännande saker som är möjliga att lära sig. Jag tog lång tid på mig att lära mig läsa men hade det kom in en stödkärring så hade jag smitit från henne. Det gick bra att vänta och titta vad jag kan skriva nu!

    SvaraRadera